20. 8. 2012

Trutnov Open Air festival 2012 - dojmy


Po dlouhé době jsem byl na fesťáku. 4 dny v Trutnově mi pomohly ujasnit si:

Poezie nemá v moderní textařině místo.
My Češi už neumíme dělat hudbu, naše nápodoby nemají koule.

Příště si dám nějaký menší menší festival na britské půdě. Trutnov má své kouzlo. Nechci ale slyšet Šmicra, žádné české kotlíkářky s kytarou. Proč je polovina programu tupý český punkrock? Protože nemáme z čeho brát.

Čím to je?
Václav Havel ve svém dopise Dr. Husákovi píše o největší újmě z normalizace. A sice o ztrátě morálky a ztrátě motivace. Dle Havla tím jsou ohroženy všechny budoucí generace Čechů.
Píše
"Je-li .. principem společenského uplatnění princip vnějškové adaptace, jaké asi mohou být v lidech mobilizovány vlastnosti a jací asi lidé se mohou dostávat do popředí?"

Naše malost je slyšet. Nemáme koule a jsme bez jiskry. Nejsme svojští.
I ta Mňága zní rutinérsky a dohromady drží jen tak tak.

Nejlepší kapely festivalu (slyšel jsem cca 1/2 účinkujících):
  • The Flying Eyes v undergroundovém stanu
  • Korn
  • Cale
  • Hawk Eyes
  • Deus
  • Anti-Flag
  • Stringer Bessant (ex Reef)
Ani jedno české jméno. Až pak bude Kocáb s Karpatskými Chrbáty, ta holka se samply a kytaristou z undeground stage (omlouvám se, nevím jak se jmenuje) a The.Switch.

Proč jsme tak špatní? Protože maximálně tak kopírujeme, vycházíme z kotlíkové minulosti.
A protože ta minulost je husákovská minulost.
Protože z té minulosti plyne rači nějak žijem, než bychom žili OPRAVDOVĚ. Protože rokenrol je o opravdovosti.

Čím to je? Západní kapely drží zvukově pohromadě, hrají jako celek a ne jako sbor sólistů, minimalizují klišé, využívají do dna své silné stránky, berou jako zcela přirozené dát se úplně pro lidi a bavit, není v tom žádná křeč, žádné upocené vtipkování, žádné omlouvání sebe sama.
Západní kapely mají svojský zvuk, skvělé zpěváky a jasné role. Není to o tom, kdo zahraje hezčí sólo a kdo je víc slyšet.
Umí dělat hudbu. My neumíme. Není kde brát.

Chápu, že dramaturgie festivalu byla Plastiková - tedy kotlíková. Ale to neumlouvá. Prostě tu muziku děláme ze setrvačnosti a bez opravdového zájmu. A Prokop zní stejně jako Rybičky, a ty zní stejně jako Imodium a to zní stejně jako maďarský hadrock.

Ad zvuk - jaktože rozumím zpěvákovi Korn a nerozumím Fialovi z Mňágy přes stejný soundsystém? Jakotože v underground stanu má každá česká kapela zahuhlaný zpěv a každá cizí má brilantní vokál? Nechápu.