28. 3. 2013

Kritika buddhismu - otáčení

Zůstat na pudové úrovni (pude/nepude) a chlemtat krev nepřátel s uspokojujícím pocitem? Anebo bejt ve škamnech, všem vyhovět a píchat se skinheady?

Inu, kdo ví.
Slova ale čím dál tím lépe vyjadřují a FORMUJÍ, co chceme.

Je to x desítek tisíc let, co mluvíme. Předtím jsme gestikulovali jako Kaiser. To je hodně generací abstraktního myšlení.
Nakreslí-li kromaňonec buvola v trysku, rozumíme. Nakreslí-li Pollock hezounké skvrnky, důmyslně depresoidní, rozumíme taky.
Buddha mluví. Nemaluje. Neskřehotá.
V Indii přežijí jeho kecy 400 let, než jsou zapsány. Možná méně. Ok. Možná méně.

Uplyne X desítek let. Teoretici máhájány otáčí význam jazyka, abstrakce, slov a pojmů. Říkají nám, že jsme na špatné stopě, když věříme rozumu více než pocitům. Pocitům? Kecám. Vznosným principům.

Oni nazývají vznosným principem vše, co se hodí do přihrádky hodného chlapce.
Jak je krásné jít ne po stopě rosomáka, ale po stopě nejvyššího bytí. Och.

Jsou slova spíše agregací citů a vodítkem? Nebo jsou slova zmatením a svedením z cesty?
A co když je vztah mezi slovy, pojmy, city a buddhovskou podstatou mnohem složitější?
Chceme vědět víc. Touha. Buddha.

Kritici pojmového myšlení obvykle fascinují své oponenty. Když na tebe někdo křikne: Co cítíš? - jak se s tím vyrovnáš, když sis x týdnů předtím jen rovnal myšlenky?

Jsou city opravdu rozhodující? Nejsou snad slova zahuštěním citů - redukovaným vyjádřením citů? Není toto skvělé na češtině, na jazyce?
Vyjadřujeme méně emočmě více emocí souhrnně. OK - někdy zapomeneme, že tam ty emoce jsou.

Platí-li tato dvoucestnost pojmového myšlení, co je pak vyšší a co nižší? Není to jedno? Není to návrat k pojmovému myšlení?

Ať si kecáme co chceme, rozum vládne. I ovládání citů vládne nad svojskostí.
Finta nepojmovosti je finta šoku. Nevíš, co říct.

Ale má nepojmovost blíž k dobrému pocitu vevnitř? Budeme-li lišky, padat na nás budou šišky. Ne dogmata.
A jsou-li teď dogmata nahatá blbostí, co s tím?

Oboustraný vztah - pud a cit, nemohou stát v opozici natrvalo.