13. 8. 2013

Je zen spontaneita analytické mysli?

Je základní zenový stav v meditaci vybuzením chytré "zvažující" mysli v nás? Tedy odstřihnutí původně spontánní mysli (Kahneman jí říká Systém 1), a současně navození správného meditativního stavu, kdy se naše chytrá hlava nemusí namáhat a bezešvě ROVNOU zpatra odpovídá správně (Systém 2)?

Tradiční koány mě vedou k těmto úvahám, ale je to současná psychologie, která otvírá možnosti vědecky posunout praxi meditace dál.

Mistr odpovídá ihned a tak správně jako nikdo ne. A když odpoví jen jednou blbě, zašije ho buddhistickej Cháron do podoby lišky na 500 let. Mistr není nikdy mimo. Je vždy v souladu.


Vynechme úvahy o tom, že zenová mysl se nemá analyzovat. Dokud něco analyzujeme, tak to není zenová mysl. OK - nemám zenovou mysl, nemám ani stín zenové mysli. Nezkoumám zenovou mysl, jen to co vidím a můžu zkoumat. Jsem šťoura na špatné cestě. Spokojeni? OK - pojďme na to.

Mohli bychom psychologickými experimenty a výzkumy zjistit, v jaké rovině (Alfa, Beta, Gama, ..??) má jogín funkce mozku, když medituje?
Tento výzkum probíhá už od půlky šedesátých let. Zjistila se i genderová specifika změněných stavů vědomí, třeba v období porodu.

Muži mají v období porodu v hospodě změněný stav vědomí. To je panečku objev.

Dnes nás matou Gamma stavy vědomí, které mají na to, aby zneplatnily celou tu starou klasifikaci.

Nové výzkumy, i stará zjištění postupem času najdou odezvu u západních jogínů. Někdo se tomu začne věnovat. Ovlivnění mysli psychowalkmanem je pro spoustu lidí fakt. Změnu vědomí máte už když posloucháte esoterickou, či psychologickou (anglický odkaz, sic!) hudbu.

Tohle je fajn, že se pokročilo ve výzkumu elektrochemické aktivity mozogáně. Psychologové co zkoumají chování otevřeli zásadní témata, které byly u jógy mysli vždy předmětem VHLEDU.
Nyní to máme na talíři jedno vedle druhého, a je na nás to zapracovat do meditace samotné. Nebát se toho, jít efektivně po výsledku, ověřit co pro nás platí osobně.

Hypotéza:
Úkolem je směrovat mysl k návykům vymazání asociativní vrstvy myšlení a přechod rovnou k analytice. Jak tu analytiku nabudit, jaká cvičení tady zvolit? Zatím nevím.
Číňani říkají o asociativní mysli, že je jak "opice z větve na větev".
U meditace se milióny lidí dnes a denně snaží vygumovat myšlení a furt jim to přepíná mezi Systémem 1 a Systémem 2. Kahneman odlišuje inteligenci (schopnosti Systému 2) a racionalitu. Racionalita je šikovnost, s jakou v určitých situacích dovedeme zapnout a udržet tu chytrou mysl - Systém 2.
Co se soustředit v něm a vymazat jeho obsah? Co když nám jenom tyhle kecy dají rámec pro další sebezpyt?

Krok A: Bedlivostí zůstat u Systému 2, nevšímat si asociativního myšlení.
Krok B: Vyprázdnit Systém 2.
Krok C: Vytrvat tak. Cvičit to. JE to bolestivé. Systém 2 je lenivej starej parchant.

Vždyť pokyny mistrů nejsou jen ty zazenové: Seď tady a teď. Když už jsme šťourové a vrtáme se v tom tak jako tak, ať to k něčemu j.

P.S. V nejbližších dnech dám sem na blog první díl výpisků z Kahnemanova díla Thinking Fast and Slow (v češtině už taky vyšlo).