6. 8. 2013

O textování II

První díl najdete tady.

Jak na anglické texty

Spousta kapel textuje do svahilštiny (jakože anglicky). Pak jsou 2 přístupy:
  • Nechat to jak to je, když to skvěle zní, sem tam něco kosmeticky upravit, ale hlavně zachovat melodiku textu.
  • Udělat z toho víceméně srozumitelný anglický text.
To první dělají Sigur Rós, které jsem onehdá recenzoval. Prostě se s tím nemažou a zpívají nesmysly.
To druhé dělali (dle mého odhadu) třeba Toneless nebo South Paw. Podle mě si tím kazili původně nádherné melodie.

Ono platí,že skvělý zvuk, pár nápadů a rozumné muzikantské výkony znamenají skvělou nahrávku. Zvuk je podstatný. Obsah už méně.
Kdybych byl Bob Dylan, mohl bych truchlit, že se nenašel nikdo, kdo by prohloubil jeho přístup k věci, že textujou diletanti a ne Dylani.
Ale sám to často flikuju, až to není hezký, tak mlčím (jak jsete si zrovna všimli). Ostatně Bob na posledních 2-3 albech by si mohl kliďánko taky sypat popel na hlavu.

Takže o filozofický přesah zas až tak nejde.

Co jsou zásadní chyby?
 
1. Přílišná složitost. Byl jsem mladý a neklidný a psal texty jako "Dopis ženy obchodníka od velké řeky" nebo "Za noci srdce".
Mimoděk to trefně řekl Michal Hrůza - texty v druhém plánu, intelektuální fintičky, to nefunguje. Tak nějak to řekl a JE TO PRAVDA.

2. Očividné plácání prázdné slámy. Všude kde je to láska-páska bez toho, že ty řádky neříkají něco konkrétního, lidi vypnou a přestanou poslouchat. Může to být i záměr, pokud děláte muziku k mytí nádobí. Mike Stipe se jednou vyjádřil o Beatles podobně neurvale. Myslím si, že byl zrovna ožralý, protože kdo nechápe Love Me Do? "Love, love me do, you know I love you..."
Na druhou stranu pozdní Lucie stojí za houbelec díky tomu, že už jen omílali a neměli žádný nový témata, o čem psát. Poslechněte si Pohyby, celá Slunečnice.

3. Neuvedení do tématu. Posluchač nemá ani tuchu, že procházíte obdobím duševní krize. Když začnete někde ze středu srdce a dovysvětlováváte, máte velkou šanci jej ztratit.

4. Špatná cílovka. Cílovka jsou holky 13-20. Už si nevzpomínám, kolik jsem na tohle téma viděl youtube videí. Myslím na téma cílovky písňového textu. Je jasné, že když mi bylo 11, ujížděl jsem na Nedvědech. Když mi bylo 16, snil jsem o tom, že budu Dylan. Klus mě převálcoval. Nohavica mě válcuje zas a znova. Rusky neumím, ale jednou se to doučím, abych si dal Okudžavu a Vysockého. Cohen, jasně že se mi líbí Cohen. Jasně že si myslím, že jsou Simon s Garfunkelem teplí. Nic proti teplotě, takovej The Boxer, nebo Amerika, taky to mělo svůj čas.
Ještě jednou, protože jsem odbočil. Cílovka jsou holky 13-20 a možná kluci v období vzdoru. Další vhodnou jsou řidiči aut.
To jsou jediní lidi co tu poslouchají hudbu. Ještě je jedna kategorie, a to zlatý český mámy. Ty poslouchaj Frekvenci 1. Tedy ne hudbu.

5. Zpěvák musí bejt BOREC. Píseň má za úkol nechat tu cílovku se do zpěváka zamilovat. Jiné cíle, vyšší cíle? No když si myslíte, že jste moudří, zkuste to. Je tady ten Klus a Nohavica, Filip Topol měl taky pár záseků.
Nikdy nezpívejte o tom, jakej jste chudák, jaký máte zlomený srdce. Nikoho nezajímá vaše SOUKROMÁ bolest. Je trapný se někomu hrabat v osobním, je trapné být vystaven osobním výlevům. Může to vycházet z toho co znáte, když to má být dobrý, tak to z něčeho sakra konkrétního musí být. A musí to mít přesah, účel.
Každá sloka musí mít jednoznačný účinek na posluchače. Musíte to tam dostat, přepisovat to tak dlouho, až to dá nějaký smysl, až z toho bude celek, za který se nebudete stydět.
A musí to sedět do rytmu, nesmí to přečuhovat (moc) a musí to podporovat melodii.
Podporování melodie je skvělé u Oasis. Třeba Champagne Supernova s tím "Where were you while we were getting high? ".

6. Nezpěvnost. Tohle posírám dost často. Samý koncovky slov na CH a začátky dalších na H. "Co bych moh' chtít..."

Jaké texty mě berou?

Bob Dylan - Hard Rain's Gonna fall
Totální klasika, mladý Dylan text narvaný k prasknutí silou okamžiku (Karibská krize a Hard Rain je v jednom z významů atomový spad). Biblické motivy, úplná obrazotvornost, nepotřebujete klip. A úžasné obraty "I saw Highway of diamons and nobody on it..." Významy s kadencí kulometnou. "Takto soudruzi, tatatata, a někdy ještě víc."

Eminem - Loose Yourself
"If you got one chance in your life..." Eminem je velkej, rozumíš, velkej. Je to týpek, který má všechno - rým, rytmiku, obsah, správnou nasranost.

Nohavica - cokoli z Mikymauzolea
Co vám budu povídat, poslechněte si to. To je masakr deprese, kterou mistr zvládnul.

Beck - Golden Age
Jeslti chcete osobní výpověď, křehkost na hraně, jste na správném místě. VŠICHNI víme, že je ten chlápek v posteli s tou nejlepší ženskou na světě a zpívá o tom.

Lou Reed - Heroin
Propojit text a reál je supr. Na pódiu si píchat heroin? Inu proč ne. Má to šťávu.